SÅ FUNKAR DET - smidig och enkel felanmälan på nätet

Droppande kran eller trasigt dörrlås? Om det uppstår problem i din lägenhet ska detta åtgärdas av din husvärd. HFAB:s tjänst för digital felanmälan gör det ännu smidigare att få hjälp snabbt – driftsteamchefen Tomas Eriksson berättar hur.

Vill du göra en felanmälan digitalt? Gå in på Mina Sidor på hfab.se.

Varför finns det en digital felanmälningstjänst?
– Den möjligheten finns för att göra det mer lättillgängligt att göra felanmälningar. Ibland kan det vara så att husvärden är ute och jobbar och kanske inte kan ta samtal. Vill man inte göra sin felanmälan på nätet går det givetvis också bra att ringa sin husvärd under telefontiderna eller gå till hus-värdskontoret. Den digitala tjänsten har inte ersatt något utan är ytterligare ett alternativ.

Hur fungerar felanmälan på nätet?
– Har du ett problem i lägenheten går du in på ”Mina sidor” på HFAB:s hemsida och fyller i formuläret där för digital felanmälan. Det är väldigt smidigt att kunna göra sin felanmälan hemifrån i lugn och ro.

Vad ska man felanmäla?
– Allt som händer i lägenheten som behöver åtgärdas för att det inte ska leda till ett stort problem. Det kan vara en läckande kran eller stopp i avloppet – låter man det vara kan det bli värre. Vissa saker kan man försöka åtgärda själv innan man gör en felanmälan, som att rensa vattenlåset om vattnet rinner ner trögt. Är det akuta problem som att diskmaskinen pumpar ut vatten på golvet, då måste man ringa till sin husvärd direkt.

Vad händer när man har gjort en digital felanmälan?
– Då hamnar hyresgästens felanmälan på husvärdens att göra-lista och hen ser den direkt. I den digitala felanmälan ska man fylla i om husvärden får gå in i lägenheten med reservnyckel och åtgärda problemet när ingen är hemma, eller om man hellre vill bestämma en tid då man själv kan ta emot husvärden. Inom fem dagar kommer hyresgästen bli kontaktad av husvärden för att bestämma en tid som passar.