1 december 2016

Bonusfonden blir Underhållsfonden från 1 mars

1 mars 2017 lanseras Underhållsfonden. Den kommer att ersätta dagens Bonusfond och blir lägenhetsbunden istället för hyresgästbunden. För dig som bor kvar i din lägenhet innebär detta ingen förändring av fondsaldot.

Gör om hemma t o m 1 mars 2017

Från och med 1 november 2016 kan Bonusfonden inte användas till att hämta ut golvmaterial för att lägga in golv själv eller för att beställa köksluckor och parkettgolv.

Golvbyte (laminat, linoleum, plastmatta) där hantverkare anlitade av HFAB lägger in nytt golv kommer precis som tidigare att kunna beställas genom Bonusfonden. Köksluckor samt parkettgolv erbjuds fortsättningsvis enbart som hyreshöjande val (tillval) eftersom dessa är permanenta standardförbättringar och ska, enligt Hyreslagens bruksvärdessytem, bekostas med ett hyrespåslag. HFAB är måna om att hyresgäster kan renovera sina kök och kommer framöver att presentera köksnyheter.

Sedan 1 september 2016 kan Bonusfonden inte användas till avflyttningsfakturor, för att bekosta skador eller ej fackmannamässigt utförda åtgärder. Vid frågor angående avflyttningsfaktura kontakta din kundvärd.

BONUSFONDEN

En av fördelarna med att bo hos HFAB är att underhållet av din lägenhet ingår i hyran. Som hyresgäst har du nämligen en personlig fond - HFAB:s Bonusfond. Den kan du använda för att renovera hemma hos dig. Redan vid inflyttning får du tillgång till den grundplåt som hör till lägenheten. Därefter fylls fonden på med en personlig summa vid varje hyresinbetalning. Du kan alltid logga in och se ditt saldo under Mina sidor, saldot finns även på hyresavin. Den personliga delen får du ta med dig vid flytt till en annan HFAB-lägenhet.

Observera att Bonusfonden inte gäller studentlägenheter eller boende i dotterbolag till HFAB. För nybyggda lägenheter gäller särskilda övergångsregler.

Information om sortiment och priser hittar du i kundcenter på Fredrik Ströms gata 6 – välkommen in!

Kontakta Bobutiken

_____________________________________

 

Innan beställning 

Välkommen in till kundcenter på Fredrik Ströms gata 6, för att se hur du kan förbättra din lägenhet. Här kan du välja bland tapeter, golv, kakel, köksluckor och bänkskivor och få tips och råd från vår personal.

Du kan antingen låta HFAB:s anlitade hantverkare göra jobbet eller hämta ut tapeter/målarfärg i våra avtalsbutiker och göra jobbet själv. 

 _____________________________________

Beställning 

Kom in till vårt kundcenter för att underteckna din beställning. Då säkerställer vi att dina val är korrekta samtidigt som du kan få svar på eventuella frågor. 

Två saker att notera: En beställning kan endast undertecknas av kontraktsinnehavaren. Summan för material och arbete dras från ditt bonusfondskonto direkt vid beställning. 

 _____________________________________

 

Efter beställning – om jobbet görs av hantverkare 

Väntetiden för att få jobbet utfört av våra hantverkare kan variera. Vi har som ambition att göra väntetiden så kort som möjligt och kommer att ge dig en ungefärlig tid i samband med beställningen. Den hantverkare som tilldelas uppdraget kommer att kontakta dig senast tre dagar innan arbetet påbörjas. 

 _____________________________________

 

Efter beställning – om du ska göra jobbet själv 

Så fort vi har godkänt och skickat iväg din beställning, kan du gå till en av våra avtalsbutiker och hämta ut ditt material – om det finns på lager. Butiken har då både beställningen och en lägenhetsritning till sitt förfogande. Eftersom endast lägenhetsinnehavaren kan hämta ut materialet, är det viktigt att du har legitimation med dig. Beställningen kommer att finnas hos butiken i två månader, därefter förfaller den.

 _____________________________________

 

Vid uppsägning

När hyresavtalet sägs upp spärras Bonusfonden vilket innebär att den inte längre kan användas och att inneliggande beställningar som inte påbörjats makuleras.  

 _____________________________________

 

HYRESHÖJANDE VAL (TILLVAL)

Om du vill höja standarden i ditt hem kan du göra så kallade hyreshöjande val. Det betyder att du lägger till något som inte fanns i lägenheten tidigare, till exempel tvättpelare eller diskmaskin. Eftersom hyreshöjande val innebär en permanent höjning av lägenhetens standard, och reparation och underhåll av tillvalet utförs av HFAB, kommer det att påverka hyran. Hyreshöjningen följer alltid med lägenheten.

I sortimentet av hyreshöjande val ingår bland annat diskmaskin, tvättpelare (tvättmaskin och torktumlare), nya köksluckor, säkerhetsdörr och badrumsskåp. Övrigt underhåll som byte av sanitetsporslin, spis, kyl/frys, etcetera står alltid HFAB för. Undantag är då du som hyresgäst själv väljer att byta ut vitvaror i förtid och då får lösa ut återstående underhållstid.

Kontakta Bobutiken

_____________________________________

Innan beställning 

Välkommen till kundcenter på Fredrik Ströms gata 6 för att få information om dina olika tillvalsmöjligheter innan du gör din beställning. Tveka inte att fråga om något som kan göra ditt hem bättre, så gör vi en bedömning av vad som är möjligt i ditt specifika fall. 

_____________________________________

Beställning 

Kom in till vårt kundcenter för att underteckna din beställning. Då säkerställer vi att dina val är korrekta samtidigt som du kan få svar på eventuella frågor. Eventuell kontantinsats betalas via ett tillägg på nästkommande hyra. 

OBS! En beställning kan endast undertecknas av kontraktsinnehavaren. 

_____________________________________

Efter beställning 

Väntetiden på att få ett tillval installerat varierar och beror på vad du har beställt. Du kommer att få en ungefärlig tid i samband med beställningen. När arbetet är utfört och vi har fått en bekräftelse från hantverkaren, kommer månadskostnaden att föras på din hyra.