Snöröjning och halkskydd hos HFAB
HFAB anlitar entreprenörer för snöröjning vid större snönedfall. Skulle det uppstå en akut situation där du inte kommer ut från din lägenhet eller parkering kan du kontakta vårt kundcenter. Hyresgäster som bor i parhus eller i lägenhet med egen entré, ansvarar för egen snöröjning.
-
Så prioriterar vi snöröjningen
Vi prioriterar alltid säkerhet. Så här ser prioriteringslistan ut för snöröjning i våra områden:
- Sjuk- och vårdinrättningar, äldrelägenheter, kommersiell verksamhet, nedfarter till centralgarage, bostadsentréer samt kommunikationsvägar och parkeringsplatser i direkt anslutning till dessa.
- Utryckningsvägar, branduppställningsplatser och utrymningsvägar som ska hållas hinderfria.
- Dagvattenbrunnar som ska hållas snö- och isfria.
-
Vårt ansvar som fastighetsägare
Som fastighetsägare ansvarar vi för ytorna närmast våra fastigheter, framför allt för att gående enkelt ska kunna ta sig fram. Ytorna kan vara:
- gångbana/ trottoar
- trappa eller liknande yta för gående
- om det inte finns gångbana – ett område med 1,5 meters bredd utmed fastighetens gräns.
-
Som fastighetsägare ska vi:
- Skotta bort snö och bekämpa halka. Snön ska läggas på den egna tomten och inte på gatan.
- Ta bort snövallar som uppstår vid våra infarter. Detta gäller även om snövallen har uppstått av plogbilen.
- Sopa upp sand.
- Hålla galler till rännstensbrunnar fria från snö och is.
Vad gör jag om jag inte är nöjd med snöröjningen i mitt område?
Är du inte nöjd med snöröjningen i ditt område kan du göra en felanmälan genom Mina Sidor eller kontakta kundcenter.
Har du frågor eller synpunkter?
Om du har synpunkter eller frågor om vår snö- och halkbekämpning är du välkommen att kontakta vårt kundcenter.