Förfrågan om hyreshöjande val
Så här gör du en förfrågan om hyreshöjande val – steg för steg. Från förberedelser och förfrågan till beslut och genomförande.
Så går processen till:
-
1
Förbered dig
Innan du skickar in din förfrågan är det bra att gå igenom följande:
- Tidsfrister för underhåll – Se vad som gäller för just din lägenhet.
- Prislistor – Ta reda på kostnaderna för olika underhåll.
Här hittar du underhållsfondens priser.
Här hittar du prislistan för hyreshöjande val. - Lägenhetsritning – Hitta din ritning på Mina sidor och se vad som är möjligt att genomföra i din lägenhet.
- Materialval – Scrolla bland olika val och skriv upp vilka färger, tapeter eller andra val som du önskar.
- Tidsfrister för underhåll – Se vad som gäller för just din lägenhet.
-
2
Skapa ett ärende på Mina sidor
Lägg en förfrågan på Mina sidor eller kontakta vårt kundcenter. Din ansökan skickas då vidare till din lägenhetsförvaltare.
-
3
Lägenhetsförvaltaren kontaktar dig
Din lägenhetsförvaltare bokar en telefontid eller ett hembesök för att gå igenom din förfrågan och svara på eventuella frågor.
-
4
Beslut och godkännande
Om vi godkänner din förfrågan får du ett beställningserkännande via e-post. Du behöver signera beställningserkännandet med BankID innan arbetet kan påbörjas.
Om vi inte godkänner din förfrågan kommer din lägenhetsförvaltare att informera dig om varför.
-
5
Bokning av startdatum
När vi har fått in ditt signerade beställningserkännande kontaktar en av våra entreprenörer dig för att boka ett startdatum för arbetet.
-
6
Möjlighet till överklagan
Om du inte är nöjd med vårt beslut gällande din förfrågan om underhåll kan du överklaga det skriftligen inom tre veckor. Ange varför du vill överklaga och motivera varför beslutet bör ändras.
Observera: Du kan bara överklaga beslut som rör underhållsfonden, inte beslut om hyreshöjande val.
Tillfällen då du inte kan göra en förfrågan
- Din möjlighet att använda underhållsfonden eller hyreshöjande val upphör när du säger upp din lägenhet, eventuella arbetsprojekt som inte har påbörjats makuleras alltid
- Du kan inte göra en förfrågan om att använda underhållsfonden eller göra hyreshöjande val om du har en skuld till HFAB som överstiger 200 kronor. Så fort skulden är betald kan du göra förfrågningar igen
- Hyresgäster som har misskött sin relation med HFAB och därmed blivit spärrade i systemet har ingen möjlighet att nyttja fonden eller göra hyreshöjande val under spärrtiden.
- Din förfrågan kan nekas om fastigheten du bor i har en planerad större renovering.