Hoppa till huvudinnehåll

Så betalar du din hyra

Hyran betalas alltid i förskott. Du behöver betala din hyra senast den sista vardagen i månaden. Du hittar alltid din hyresavi på Mina sidor oavsett om du betalar med e-faktura, autogiro eller på annat vis. Hyresavin har alla de uppgifter du behöver för att betala din hyra.

Se din hyresavi

Betala din hyra i tid

Det är viktigt att du betalar din hyra i tid. Om du inte gör det kommer vi att debitera en dröjsmålsränta som syns på din nästa hyresavi. Om du har registrerat ditt mobilnummer hos oss får du även en sms-påminnelse några dagar efter förfallodatum.  

Efter cirka en vecka lämnas hanteringen över till inkassobolag som skickar ut inkassokrav med avgift. Om du fortfarande inte har betalat din hyra ansöker inkassobolagen  om betalningsföreläggande hos Kronofogden, vilket i förlängningen kan leda till vräkning. Blir du vräkt kan det vara svårt att få ett nytt hyreskontrakt.

Kan du inte betala hyran? Då är det viktigt att du kontaktar oss på HFAB så fort som möjligt.

Så här ansöker du om autogiro

Med autogiro dras beloppet automatiskt från ditt konto på avins förfallodag. Du behöver inte oroa dig för att missa en hyresbetalning. Det är enkelt och bekvämt. Du som hyresgäst ansvarar själv för att det finns tillräckligt med pengar på kontot när hyran dras via autogiro.   

Det är enklast om du ansöker om autogiro via din internetbank. Du kan även ansöka via vårt formulär. Tänk på att HFAB har flera dotterbolag, vilket bolag du betalar till ser du på din hyresavi längst upp till vänster under HFAB-logotypen. De flesta av våra hyresgäster betalar sin hyresavi till ”Halmstads Fastighets AB”.

När du registrerar autogiro på din internetbank skriver du in ”betalarnummer”, som är detsamma som ditt personnummer. Tänk på att det är den person som tar emot hyresavin som behöver göra anmälan.

Så här ansöker du om e-faktura

E-faktura är en digital faktura som vi skickar direkt till din internetbank. Vill du göra din betalning ännu smidigare kan du anmäla autobetalning via din internetbank. Då betalas fakturan utan att du behöver godkänna varje betalning.

Du ansöker om e-faktura hos din internetbank och det är mottagaren av hyresavin som behöver göra anmälan. Tänk på att även du som betalar till något av våra dotterbolag anmäler dig till "Halmstad Fastighets AB".

Kivra

Du kan få din hyresavi till den digitala brevlådan Kivra. Ladda ned appen eller gå till www.kivra.com för att skaffa Kivra gratis med Mobilt Bank-id. Efter det kontaktar du kundcenter som hjälper dig att ändra aviseringssätt.

Betalning på annat vis

Du kan alltid hitta din hyresavi på Mina Sidor. Tänk på att använda rätt OCR-nummer vid alla hyresbetalningar. Vårt plusgironummer för hyresinbetalningar till Halmstads Fastighets AB är 4906300–1.

Betalning från utlandet

Bank: Nordea
IBAN: SE50 9500 0099 6026 4906 3001
BIC code: NDEASESS
Betalningsmottagare: Halmstads Fastighets AB

Inkassokrav från Visma

Visma Amili AB arbetar med vår inkassohantering. Det innebär att Visma svarar på frågor som gäller betalningen av inkassokrav. Vi på HFAB hjälper dig som har frågor som rör hyresavin.

Har du frågor kring hyresavin, klicka här för att kontakta oss.

Har du frågor kring inkassokrav, kontakta Visma.
Telefon: 0771-232400

Här kan du läsa mer och logga in för att betala.

Här kan du läsa mer om Visma Amili AB.

Budget- och skuldrådgivning från kommunen

Om du har ekonomiska problem kan du få råd av Halmstads kommun. Rådgivningen är gratis och personalen har tystnadsplikt.

Hos budget- och skuldrådgivningen kan du få praktiska råd om din vardagsekonomi och hjälp att skapa en budget.

Genom skuldrådgivning kan du få hjälp att kartlägga dina skulder. Du når budget- och skuldrådgivningen genom att ringa till Halmstads kommun direkt på telefonnummer: 035 - 13 70 00.

Frågor och svar om din hyra och e-faktura

  • Får jag en hyresavi även om jag har autogiro?

    Väljer du autogiro får du hyresavin på Mina sidor.

     

  • Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?

    Om du inte betalar hyran i tid får du efter några dagar en sms-påminnelse, ifall du har ett registrerat mobilnummer hos oss. Efter cirka en vecka lämnar vi över hanteringen till ett inkassobolag som skickar ut ett inkassokrav med avgift.

    Om du fortfarande inte betalar ansöker inkassobolaget om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Detta kan leda till att du blir vräkt. Blir du vräkt kan det vara svårt att få ett nytt hyreskontrakt.

    Det är viktigt att du så fort som möjligt kontaktar Kundcenter som sedan vidarebefordrar ditt samtal till Krav- och Inkassohandläggare, om du inte kan betala hyran.

     

  • Jag har Kivra men har inte fått min hyresavi?

    Logga in hos Kivra och kontrollera att HFAB är aktiverad som avsändare för digital post, detta kan du se under inställningar - avsändare. Kontakta kundcenter för ändring av aviseringssätt till Kivra.

    Du kan alltid se din avi på Mina sidor .

     

  • Jag har fått kravbrev från inkasso, vad gör jag?

    Om din hyresavi eller faktura gått vidare till inkasso behöver du kontakta Inkasso – Inkassobolag i Sverige

    Kontaktuppgifter till Visma inkasso finns även på din påminnelseavi.

  • Vad gör jag om jag har en avbetalningsplan men ändå inte kan betala?

    Kontakta vårt kundcenter om det är hos HFAB du har en betalningsplan. Om du har fått din avbetalningsplan hos VISMA inkasso är det till dem du ska vända dig.



Gå till fler frågor och svar