Så förbereder vi din lägenhet
Innan du får nyckeln ser vi till att din lägenhet är redo för inflytt.
Vi genomför en besiktning och ser över lägenheten innan du flyttar in. Vi åtgärdar fel och slitage, och ibland får du även möjlighet att välja nytt material, till exempel golv eller tapeter.
Så förbereder vi din bostad
Innan den tidigare hyregästen flyttar ut gör vi en förbesiktning för att säkerställa att allt är i bra skick. Vi går igenom ytskikt, funktioner och fast inredning. När det är dags för dig att flytta in så gör vi även en slutbesiktning och ser till att allt är som det ska och att inget skiljer sig från förbesiktningen.
Har du hittat fel eller slitage i lägenheten som inte är noterade i besiktningsprotokollet? Kontakta då vår medarbetare som har gjort besiktningen inom åtta dagar från inflyttningsdatum. Namnet hittar du på protokollet.
Om HFAB har bedömt att ett utrymme ska åtgärdas är detta markerat i protokollet. Dessa arbeten utförs i regel först då hyresavtalet har börjat gälla.
För att entreprenören ska kunna planera in arbetet är det viktigt att du gör ett så kallat materialval efter besiktning så snart som möjligt. Du gör dina val digitalt via Mina sidor. Tänk på att fylla i rätt artikelnamn och rätt artikelnummer. Om du inte skickar in något val inom tre månader från inflyttning kommer beställningen att tas bort.
Vill du göra åtgärder senare?
Om du vill åtgärda utrymmet senare behöver du göra en förfrågan om att få använda lägenhetens underhållsfond till detta.
Felanmälan efter inflytt
Om du upptäcker något i din lägenhet som inte verkar stämma när du flyttar in, är det viktigt att du felanmäler det så snart som möjligt. Det gör du genom att göra en felanmälan via Mina sidor. Då kan vi bedöma om det behöver åtgärdas och hjälpa dig vidare på bästa sätt.
Besiktning av studentlägenheter:
Innan inflyttning i din studentlägenhet genomförs en besiktning. Vi ser till att din bostad håller en bra standard och är i bra skick.
När du flyttar in ska lägenheten vara ordentligt städad. Om du som ny hyresgäst inte är nöjd med städningen av lägenheten eller upptäcker något som inte fungerar är det viktigt att du anmäler det till HFAB. Om vi ska åtgärda brister i städningen behöver du anmäla dessa inom 24 timmar från att du flyttade in i lägenheten. Detta gäller inte vid överenskommelse om tidigare inflyttning.