Hoppa till huvudinnehåll

Besiktning och avflyttning

HFAB genomför alltid besiktning av lägenheten innan en ny hyresgäst flyttar in – för att säkerställa att bostaden är i gott skick. Processen ser olika ut beroende på om du bor i en vanlig lägenhet eller en studentlägenhet. Här går vi igenom vad som gäller.

För dig som bor i en vanlig lägenhet

När du har sagt upp din lägenhet genomför HFAB två besiktningar:

1. Avflyttningsbesiktning
Denna besiktning bokar vi inom sju dagar från det att vi har tagit emot din uppsägning. Vår lägenhetsförvaltare går igenom lägenheten och noterar eventuella skador i ett protokoll som du får ta del av. Syftet är att dokumentera lägenhetens skick och planera eventuella åtgärder inför nästa inflytt.

2. Städ- och slutbesiktning
Denna besiktning gör vi när lägenheten är tom och städad, i samband med att du flyttar ut. Då kontrollerar vi även att du har åtgärdat eventuella anmärkningar från avflyttningsbesiktningen. Städbesiktningen bokar du själv via Mina sidor. Du kan också kontakta vårt kundcenter via mejl eller telefon. 

För dig som bor i en studentlägenhet

Besiktning och avflyttning för studentlägenheter fungerar lite annorlunda. Här genomför HFAB en besiktning istället för två.

Städbesiktning
Vi besiktigar lägenheten när den är tömd och städad i samband med att avtalet upphör. Städbesiktningen ska vara godkänd senast klockan 12.00 på avflyttningsdagen. Besiktningen bokar du själv via Mina sidor. Du kan också kontakta vårt kundcenter via mejl eller telefon.

För alla hyresgäster

Kom ihåg

  • Lägenheten ska vara ordentligt städad – inklusive balkong och uteplats

  • Alla nycklar, taggar, tvättcylindrar och eventuella parkeringstillstånd ska lämnas in senast klockan 12.00 på avflyttningsdagen

  • Du är skyldig att visa lägenheten för de personer som får erbjudande om den

  • Det är du som hyresgäst som är ansvarig för eventuella skador – även sådana som orsakas av gäster eller hantverkare du anlitat.

Bra att tänka på vid flytt

  • Anmäl adressändring till Skatteverket i god tid
  • Säg upp abonnemang för el, bredband och telefon

  • Töm och städa förråd, garage och övriga utrymmen

  • Du ansvarar alltid för att lägenheten lämnas i gott skick, oavsett om du eller någon annan orsakat en skada

  • Samla ihop dina nycklar och liknande (till exempel tagg och tvättcyliner)
  • Avsluta ditt parkeringstillstånd hos Securitas
  • När det är dags för flyttstädningen är det viktigt att gå igenom även balkong och/eller uteplats. Dessa räknas in i lägenheten.

Vanliga frågor och svar om besiktning och avflytt

  • Behöver jag städa eller plocka undan möbler innan avflyttningsbesiktningen?

    Flytta ut större möbler 30 cm från väggen och rulla ihop mattor. Detta för att kunna utföra en så korrekt besiktning som möjligt.

    Du väljer själv om du vill städa eller inte. Däremot ska du ha tömt och städat lägenheten grundligt vid städbesiktningen som utförs i samband med avflyttningen.

  • Vad innebär det att åtgärda en skada "fackmannamässigt"?

    Fackmannamässigt innebär att de åtgärder som görs ska vara enligt branschens standard. Olika åtgärder har olika praxis som ska följas. Detta för att säkerställa att åtgärden inte orsakar skada på fastigheten eller behövs göras om i närtid på grund av försummelse.

  • Persiennerna i mitt fönster är trasiga, måste jag betala för nya?

    Persienner ingår oftast inte i lägenhetens underhåll och du blir då inte heller återbetalningsskyldig. Om du är osäker kan kontakta din lägenhetsförvaltare.

  • Jag har fått en anmärkning på en skada som den förra hyresgästen orsakade, ska jag verkligen betala för det?

    När du flyttar in i lägenheten har du åtta dagar på dig att komplettera besiktningsprotokollet med skador som inte finns registrerade. Om du missar att anmäla nytillkomna skador efter besiktningen blir du ansvarig för dessa skador. Därför är det viktigt att du alltid hör av dig till HFAB inom åtta dagar från det att du upptäcker skadan.

  • Min hantverkare skadade parketten i vardagsrummet och nu vill ni att jag betalar. Måste jag betala trots att det inte var jag som orsakade skadan?

    Ja. Du är ansvarig för såväl gäster som hantverkare som vistas i lägenheten. Ett undantag är dock hantverkare som är anlitade av HFAB. Kontakta snarast din lägenhetsförvaltare. 

  • Jag har skadat en tapet som nu måste bytas. Måste jag betala för den nya tapeten?

    Om du har orsakat en skada på tapeten som bedöms som ”onormalt slitage” är du skyldig att ersätta HFAB för åtgärdandet av skadan. Du betalar dock endast den nuvarande tapetens värde, ett så kallat ”restvärde”.

  • Det finns plugghål i mina väggar. Blir jag återbetalningsskyldig?

    När du bor i en lägenhet är det oundvikligt att det sker någon form av slitage. Detta slitage kallas för ”normalt slitage” och är inget du blir ersättningsskyldig för. Just plugghål i väggen är ett utmärkt exempel på normalt slitage och leder i normalfallet inte till en ersättningsskyldighet för den avflyttande hyresgästen. Skulle plugghålen däremot vara onormalt stora eller orsakat större skador på väggen kan vi göra bedömningen att det handlar om ”onormalt slitage”. Då är du skyldig att ersätta skadan.

  • Jag har sagt upp min lägenhet, vad händer nu?

    Målsättningen är att genomföra avflyttningsbesiktningen inom sju dagar. Kort därefter publicerar vi lägenheten på hfab.se. Annonsen ligger ute i fem dagar, därefter kommer de fem personerna som fått ett erbjudande på lägenheten att gå på visning. Kom ihåg att du är skyldig att visa upp lägenheten för de fem som fått erbjudande. Om du inte har möjlighet att visa lägenheten anmäler du det till vårt kundcenter. När avflyttningsdagen börjar närma sig bokar du en städbesiktning med din lägenhetsförvaltare.

  • Jag har en andrahandshyresgäst, behöver jag tänka på något särskilt?

    Det är viktigt att du informerar din hyresgäst om avflyttningsbesiktningen som utförs inom sju dagar från uppsägningen. Det är även viktigt att ni kommer överens om vem som ska visa lägenheten för de fem som får ett lägenhetserbjudande. HFAB kan även visa lägenheten om det behövs

  • Går det att ändra datum för in- respektive avflyttning? (Student)

    Uppsägningstiden för en studentlägenhet är tre månader.

    In- och avflyttande kan själva göra en överenskommelse om annat datum för flytt. Kontakta HFAB för mer information. Innan den nya hyresgästen flyttar in måste HFAB först ha säkerställt lägenhetens skick genom en besiktning. Städbesiktning utförs inte vid tidigare in- och avflyttning. 

  • Kan jag få telefonnumret till nästa kontraktsinnehavare?

    Nej. Vi lämnar inte ut uppgifter om våra hyresgäster. Många vill inte bli kontaktade av tidigare hyresgäster utan vill sköta allt via HFAB. Däremot lämnas telefonnumret till den avflyttande hyresgästen ut då lägenheten hyrs ut via Mina sidor, eftersom den avflyttande står för visningen. Inflyttande har alltså möjlighet att kontakta den avflyttande, om han eller hon vill.

  • Hur blir det med mina köpoäng i studentlägenhetskön?

    Flyttar du till en annan av HFAB:s studentlägenheter nollställs dina poäng för studentlägenheter. Flyttar du till någon annan typ av boende behåller du dina poäng i studentlägenhetskön.