Hoppa till huvudinnehåll
Ett vardagsrum fyllt med möbler bredvid ett kök.

Underhållsfonden

Alla lägenheter (bortsett från studentlägenheter, blockförhyrda lägenheter och lägenheter med korttidsavtal) är knutna till en underhållsfond, vars saldo du kan använda för att göra om hemma. Varje månad sätter vi över en summa pengar från hyran till din lägenhets underhållsfond.

Underhållsfonden tillhör lägenheten

Underhållsfonden tillhör lägenheten och får användas av dig som bor i lägenheten tills den dag du säger upp lägenhetsavtalet. När du flyttar stannar underhållsfonden kvar i lägenheten för nästa hyresgäst att använda.

Om du flyttar till en annan av HFAB:s lägenheter får du i stället möjlighet att använda underhållsfonden som tillhör den nya lägenheten.

Detta kan du använda underhållsfonden till

Underhållsfonden kan användas till det som är ytskiktsunderhåll i din lägenhet:

  • Tapetsering
  • Målning av väggar och tak
  • Byte av golv
  • Slipning av parkettgolv

 

Övriga åtgärder som omfattas av underhållsfonden beslutas av HFAB, till exempel byten av innerdörrar och köksbänkar eller snickerimålning och lackering av köksluckor.

Renovering av badrum, våtutrymmen och WC omfattas inte av lägenhetens underhållsfond. Denna typ av renovering ligger i fastighetsunderhållet och planeras och genomförs av HFAB.

Dags att göra om?

Vill du boka en tid för prata om förfrågningar som gäller underhållsfonden lägger du ett ärende på Mina sidor. Vill du kontakta oss på annat sätt hittar du våra öppettider och kontaktvägar här. 

På dina betalda hyresavier kan du se lägenhetens fondsaldo.

Det är  du som hyresgäst som kontaktar HFAB för att göra en förfrågan om att använda lägenhetens samlade belopp från underhållsfonden.  Här hittar du all information om hur en förfrågan går till.

Så fungerar saldot i underhållsfonden

För att göra en förfrågan om att använda saldot i underhållsfonden måste saldot räcka till det underhåll du vill göra. Saldot ökar månadsvis och baseras på antalet kvadratmeter i din lägenhet. Om saldot inte räcker kan du antingen vänta tills saldot är tillräckligt eller betala mellanskillnaden själv. Väljer du det senare, att betala mellanskillnaden, kommer vi att debitera den överstigande summan på din nästa hyra.

Hur stort saldo din lägenhet har i sin underhållsfond beror på vad du eller tidigare hyresgäster har använt saldot till.

Skapa ett ärende på Mina sidor om du har frågor eller vill få hjälp och rådgivning kring din lägenhets underhållsbehov.

Göra om på egen hand

När det gäller målning och tapetsering kan du antingen välja att hantverkare som HFAB anlitar utför arbetet eller göra arbetet själv. Om du gör arbetet själv räcker fondsaldot längre och till mer underhåll. Det är viktigt att du använder materialet som bekostas med underhållsfonden i just det rum som du har angett vid förfrågan.

Om du gör underhåll på egen hand, tänk på att arbetet måste vara fackmannamässigt utfört annars riskerar du att bli ersättningsskyldig den dag du flyttar ut. Utöver stickprovskontroller utför vi kontroll av allt utfört arbete vid avflyttningsbesiktningen.

Klockarevägen 49C 7

Använd din underhållsfond

Vill du tapetsera om eller byta golv? Logga in på Mina sidor för att göra en förfrågan och se hur mycket du har i din fond.

Gå till Mina sidor

Vanliga frågor och svar om underhållsfonden

  • Vad händer med Underhållsfonden när jag flyttar?

    Underhållsfonden tillhör lägenheten och får användas av dig som bor i lägenheten tills den dag du säger upp lägenhetsavtalet.

    När du flyttar stannar underhållsfonden kvar i lägenheten för nästa hyresgäst att använda.

    Om du flyttar till en annan av HFAB:s lägenheter får du i stället möjlighet att använda underhållsfonden som tillhör den nya lägenheten.

  • Kan jag få titthål installerat till min dörr?

    Nej, du kan inte beställa eller få titthål installerat av HFAB.

    Vill du själv installera ett titthål till dörren så står du som hyresgäst för hela kostnaden. Du behöver själv byta ut dörren om du skulle flytta från lägenheten. Dörren ska lämnas i samma skick som den var när du flyttade in.

  • Varför måste jag boka tid till underhållsfonden och hyreshöjande val?

    När du lägger ett ärende på Mina sidor eller kontaktar HFAB:s kundcenter hjälper vi dig att komma i kontakt med din lägenhetsförvaltare. Du och lägenhetsförvaltaren bokar sedan tillsammans in en telefontid eller ett möte i din lägenhet för att du ska få vägledning och hjälp på bästa sätt.

  • Jag vill ha en annan färg eller tapet som inte finns i HFAB:s sortiment. Vad gäller då?

    Färg och tapeter som inte tillhör HFAB:s sortiment får sättas upp av dig som bor i lägenheten men du kan inte använda underhållsfonden för att bekosta material eller utförande. Tänk på att inte använda material som inte håller den kvalitet som är HFAB:s standardkrav eftersom du annars kan behövas återställa lägenheten när du flyttar ut. Fototapeter med eget motiv måste alltid återställas vid flytt. Lägenhetens tak får inte målas med någon annan färg än vit. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och hjälper dig att välja rätt material.

  • Mina badrumsmöbler är mycket slitna, kan jag få nya?

    Badrumsmöblerna som finns i din lägenhet idag ingår som standard i lägenheten och HFAB ansvarar för utbyte eller reparation när dessa är uttjänta. Kontakta din lägenhetsförvaltare för hjälp med detta.

  • Hur blir underhållsfonden full?

    Det finns ett tak för den maximala avsättning som HFAB gör till varje lägenhets underhållsfond, vilket innebär att underhållsfonden kan bli full. Det tar 14 år för underhållsfonden att bli full om saldot inte har använts i lägenheten under hela perioden. När underhållsfonden är full görs inga fler avsättningar. Så fort beställningar av underhåll har gjorts ur underhållsfonden fortsätter HFAB återigen att sätta av pengar till lägenhetens underhållsfond.

  • Kan HFAB använda underhållsfonden?

    Ja, men HFAB gör i normalfallet inte ytskiktsunderhåll under din boendetid utan att det kommer en förfrågan från dig som hyresgäst först. Undantag gäller om en oförutsedd händelse inträffar, till exempel en brand eller vattenskada, som påverkar ytskiktet i din lägenhet. HFAB kan även använda underhållsfonden vid omflyttning om det framkommer att lägenheten har ett påtagligt underhållsbehov under besiktningen.

  • Varför är vissa sortiment hyreshöjande?

    Hyreshöjande val innebär att du lägger till något som inte fanns i lägenheten tidigare eller moderniserar lägenheten till en högre standard. Eftersom en permanent standardförbättring av din lägenhet görs är detta hyreshöjande. Det beror på att hyran bestäms av bruksvärdessystemet som regleras i hyreslagen. Reparation och underhåll av hyreshöjande val utförs alltid av HFAB och ingår i månadskostnaden.

  • Får jag installera ett eluttag på uteplatsen eller på balkongen?

    Det är inte tillåtet att själv utföra elinstallationsarbete i eller i anslutning till bostaden.

    Du kan däremot lägga en förfrågan om eluttag som hyreshöjande val. Lägg ett ärende via Mina sidor eller kontakta Kundcenter.

     

  • Tidigare hyresgäst har beställt ett hyreshöjande val som jag inte vill ha, kan jag välja bort det?

    Hyreshöjande val följer alltid med lägenheten och kan inte väljas bort av inflyttande hyresgäst. Undantag från detta gäller om hyresgäst med funktionshinder har svårighet att använda sin lägenhet på grund av det installerade hyreshöjande valet, exempelvis en tvättmaskin. Kontakta oss för mer information.

Läs mer om underhåll och förbättringar