Frågor och svar
När nekar HFAB beställningar?
HFAB nekar i regel inte förfrågningar från underhållsfonden eller hyreshöjande val, men det finns tillfällen när detta kan behövas på grund av att tekniska förutsättningar inte är rätt eller för att beställningen bedöms som onödigt användande av resurser.
Varje fastighet är unik vilket innebär att det kan skilja sig åt vilket underhåll som är möjligt. Till och med inom en enskild fastighet kan det finnas stora skillnader i förutsättningarna mellan olika lägenheter. Oavsett om du vill använda underhållsfonden eller göra en förfrågan om hyreshöjande val är det HFAB:s ansvar att säkerställa att det du vill göra är genomförbart i just din lägenhet, bedömning görs alltid av HFAB.
Ur ett hållbarhetsperspektiv kan förfrågningar stoppas av HFAB om det finns risk för onödigt användande av resurser. Förfrågningar nekas om det finns större planerade renoveringar för det rum som du avser göra en förfrågan om.
Dessa tidsfrister gäller för underhåll via underhållsfonden:
- Golv: 13–17/22 år
- Slipning av parkett: 15 år
- Målning: 5–13 år
- Tapetsering: 5–13 år
Det är alltså funktion och hållbarhet som styr vad underhållsfonden används till. Som ett exempel ska golv och tapeter som är i bra och fint skick inte bytas ut i onödan. HFAB:s mål är att både du och framtida hyresgäster ska ha ett boende med jämn kvalitet och underhåll. Det handlar om bättre boendekvalitet över tid, helt enkelt.
Om du inte är nöjd med HFAB:s beslut som rör förfrågan om att använda underhållsfonden kan du överklaga det. Överklagan ska lämnas skriftligt till HFAB inom tre veckor från att du har fått beslutet. Tänk på att skriva varför du vill överklaga beslutet och motivera varför det bör ändras.
Beslut som gäller hyreshöjande val kan inte överklagas.