Allmänna handlingar på HFAB
Här kan du läsa mer om din rätt att få ta del av allmänna handlingar, vad det är för skillnad på offentliga och sekretessbelagda handlingar och vad det kostar att beställa kopior och utskrifter av allmänna handlingar.
Kontakta registraturen
Om du vill ta del av en allmän handling eller har frågor om diarieföring och arkiv, är du välkommen att kontakta vår registratur via e-post: diariumhfab@hfab.se. Om du inte har tillgång till e-post är du välkommen att kontakta vårt kundcenter så hjälper vi dig vidare.
Din rätt att ta del av allmänna handlingar
Som invånare, journalist eller övrig allmänhet har du rätt att ta del av Halmstads Fastighets AB:s allmänna handlingar – med undantag för de delar som omfattas av sekretess.
Du behöver inte uppge ditt namn eller syftet med din begäran. Du kan också begära ut handlingar anonymt genom att ringa eller besöka oss. Vill du vara anonym, undvik att använda en e-postadress som innehåller ditt namn eller andra personuppgifter. Vi får bara fråga efter ditt namn eller syfte med begäran om det behövs för att pröva om handlingen kan lämnas ut till just dig.
Vilka handlingar kan HFAB lämna ut?
Allmänna handlingar kan vara offentliga eller sekretessbelagda. Du har rätt att ta del av handlingar som är offentliga. Om en handling innehåller sekretessbelagda uppgifter gör vi en prövning enligt offentlighets- och sekretesslagen innan vi lämnar ut den.
Avgifter för kopior och utskrifter
Du kan få kopior eller utskrifter av allmänna handlingar digitalt eller i pappersform.
Kostnaden är:
- Upp till 9 sidor: gratis
- Sida 10: 50 kronor
- Sida 11 och därefter: 2 kronor per sida
- Exempel: 15 sidor = 60 kronor
Avgifterna är satta enligt kommunfullmäktiges beslut 2025 §74