Frågor och svar
Vi har samlat vanliga frågor och svar för att göra det enkelt för dig att hitta rätt information – oavsett om du redan bor hos oss eller planerar att flytta in.
-
Hur avslutar jag mitt autogiro?
Om du ej bor kvar hos oss kommer ditt autogiro avslutas per automatik. Skulle du vilja avsluta ett autogiro och du fortfarande är hyresgäst kan du antingen kontakta din bank eller kundcenter.
-
Hur får jag min hyresavi?
Du kan alltid se din hyresavi på Mina sidor. Är du ansluten till Kivra så finner du hyresavin där. Vill du ansluta dig till Kivra får du ladda ner appen och registrera dig och sedan kontakta oss. Du kan också välja att få din avi på autogiro eller som e-faktura. Vill du ha avin på autogiro eller som e-faktura, kontakta din bank. Du kan även välja att få din avi på e-post, kontakta Kundcenter i så fall.
-
Hur kan jag få tillbaka pengar om jag råkat betala in hyran två gånger?
Per automatik läggs hyran på nästkommande månad. Om du önskar en återbetalning kontakta oss på Kundcenter så hjälper vi dig vidare.
-
När dras autogiro?
Autogiro dras den sista vardagen i varje månad om inte alternativt datum har valts.
Det behöver finnas täckning på kontot dagen före betalning ska ske, eftersom autogirot dras på natten. -
Vad händer om det inte finns pengar på kontot när autogiro ska dras?
Vi gör nya försök till dragning de tre kommande bankdagarna efter att din hyra skulle ha dragits.
Om det inte finns pengar på kontot vid något av tillfällena behöver du betala in manuellt. Du kan se betalningsinformation på Mina sidor.
-
Jag vill betala en skuld?
Vänligen skapa ett ärende via Mina sidor där du detaljerat beskriver vad skulden avser samt anger dina kontaktuppgifter. Vi kommer att återkomma till dig så snart som möjligt.
-
Hur gör jag om jag inte vill ha min hyresavi till Kivra?
Vänligen skapa ett ärende via Mina sidor där du tydligt anger att du inte längre önskar få avin via Kivra. Specificera även hur du önskar få avin framöver.
-
Kan jag få min hyresavi på mejl?
Ja, det kan du. Kontakta vårt kundcenter så får du hjälp vidare.
-
Jag behöver uppskov på hyran?
-
Vad gör jag om jag har en avbetalningsplan men ändå inte kan betala?
Kontakta vårt kundcenter om det är hos HFAB du har en betalningsplan. Om du har fått din avbetalningsplan hos VISMA inkasso är det till dem du ska vända dig.