Reparation och byten av vitvaror

Vi har lång kö för reparation och byten av vitvaror som till exempel kylskåp, diskmaskin och tvättmaskin. 

Den långa väntetiden beror på att vår upphandlade reparatör inte har kunnat hantera alla beställningar som har kommit in. En av anledningarna till detta är brist på både reservdelar och nya vitvaror. Vi beklagar om du som hyresgäst har blivit drabbad av detta.

Vi är medvetna om problemet och arbetar för att lösa detta så fort som möjligt. För att korta ned väntetiden har vi gått in med egen personal som hjälper våra hyresgäster med reparationer i tur och ordning.

Tack för din förståelse och ditt tålamod!

Här nedanför har vi samlat vanliga frågor och svar om reparation och byten av vitvaror. Hittar du inte svaret på din fråga? Då är du alltid välkommen att kontakta vårt kundcenter

Frågor och svar

Tekniker besöker hyresgästerna i kön i tur och ordning, i dagsläget kan vi tyvärr inte säga exakt när du kommer att få hjälp.

Som kommunalt bolag och allmännyttigt bostadsbolag måste vi på HFAB följa lagen om offentlig upphandling (LOU). Det innebär att vi måste upphandla en leverantör för att köpa in våra vitvaror. Om vi skulle köpa vitvaror från någon annan leverantör bryter vi mot vårt avtal. Därför kan HFAB inte köpa vitvaror var som helst.

För tillfället installerar HFAB Electrolux-produkter i våra lägenheter. Väntetiderna för nya produkter och reservdelar hos vår leverantör är fortfarande långa på grund av läget i vår omvärld, först pandemin och nu kriget i Ukraina. Tillverkningen av dessa vitvaror har skett i just Ukraina. Varken vår leverantör eller HFAB kan påverka de långa leveranstiderna från tillverkarna.

På grund av garantin kan HFAB inte köpa in andra vitvarumärken. För att försöka korta väntetiderna har vi i stället utökat vilka typer av produkter vi köper, till exempel andra modeller av spisar och kylskåp.

Vitvaror som är beställda men som inte finns på leverantörens lager kommer till leverantören i stora mängder allteftersom, ibland är det spisar med vissa mått och ibland är det kylskåp och frysar. Vi kan därför inte säga exakt när vitvarorna som vi har beställt kommer till oss på HFAB.

Vår upphandlade reparatör har inte kunnat hantera alla felanmälningar som har kommit in. Vi beklagar att du som hyresgäst har blivit drabbad av detta och att du inte har fått återkoppling.

Vi är medvetna om problemet och arbetar för att lösa detta så fort som möjligt. För att korta ned väntetiden har vi gått in med egen personal som hjälper våra hyresgäster med reparationer. I dagsläget kan vi tyvärr inte säga exakt när du kommer att få hjälp.

Nu har vi fullt fokus på att korta väntetiderna och hjälpa våra hyresgäster så fort som möjligt. Just frågan om hyresreducering kommer vi att hantera i nästa steg. När reparationen eller bytet av din vitvara är åtgärdad är du välkommen att skriva ett mejl eller ett brev till oss och berätta hur du har påverkats under väntetiden.

För tillfället har vi lång kö för reparation och byten av vitvaror som till exempel kylskåp, diskmaskin och tvättmaskin. Den långa väntetiden beror på att vår upphandlade reparatör inte har kunnat hantera alla beställningar som har kommit in. Vi beklagar att du som hyresgäst har blivit drabbad av detta.

Vi är medvetna om problemet och arbetar för att lösa detta så fort som möjligt. För att korta ned väntetiden har vi gått in med egen personal som hjälper våra hyresgäster med reparationer i tur och ordning.

Customer service