Störningar i kabeltv-sändningen

Under onsdagen den 7 juni har flera av våra hyresgäster haft störningar i kabeltv-sändningen. Vi har kontaktat Tele2 för felsökning och nu ska sändningen fungera igen. Har du fortfarande problem med din tv-sändning? Då kontaktar du Tele2 direkt för att göra en felanmälan.

Tack för ditt tålamod!

Betala din hyra

Hyran betalas alltid i förskott. Det betyder att hyran ska betalas senast sista vardagen i månaden. Du kan betala på flera olika sätt. Använd gärna något av våra kostnadsfria och miljövänliga alternativ som autogiro, e-faktura och Kivra.

Logga in på Mina sidor för att se dina senaste hyresavier.

Autogiro

Betalning sker automatiskt från ditt bankkonto i slutet av varje månad. Det enda du behöver se till är att det finns pengar på ditt konto den dag som du har valt som betaldag.

Frågor och svar om Autogiro

Nej, väljer du autogiro får du ingen hyresavi i brevlådan förutom vid hyresförändringar. Du kan alltid hitta din avi på Mina sidor.

Möjlighet finns att välja 25:e, 26:e, 27:e eller sista dagen i månaden.

Saknas täckning på ditt bankkonto på betaldagen kommer bankgirot att göra försök till dragning de tre nästkommande bankdagarna. Kontrollera att betalningen har dragits från ditt bankkonto. Om betalningen inte har gått igenom behöver du betala din hyra på annat sätt.

E-faktura

Du som är ansluten till en internetbank kan betala via en elektronisk faktura, så kallad e-faktura. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen i din internetbank. Betalning sker då automatiskt på förfallodagen.

Vill du göra din betalning ännu smidigare kan du anmäla autobetalning via din internetbank. Då betalas e-fakturans belopp utan att du behöver godkänna varje betalning.

Du anmäler dig till e-faktura via din internetbank.

Frågor och svar om e-faktura

Nej, väljer du e-faktura får du ingen hyresavi i brevlådan.

Ja, du kan själv ändra betaldag i din internetbank.

Om du byter bank måste du själv anmäla dig för e-faktura hos din nya bank.

Kivra

Du kan även betala din hyra via den digitala brevlådan och appen Kivra. Ladda ned appen eller gå till www.kivra.com för att skaffa Kivra gratis med Mobilt BankId.

Betalning på annat vis

Du kan alltid hitta din hyresavi på Mina Sidor. Var uppmärksam på att du använder rätt OCR- och referensnummer vid alla hyresbetalningar. Vårt plusgiro-nummer för hyresinbetalningar är 4906300–1.

Betalning från utlandet
Bank: Nordea
IBAN: SE50 9500 0099 6026 4906 3001
BIC code: NDEASESS
Betalningsmottagare: Halmstads Fastighets AB

Betala din hyra i tid

Hyran ska enligt 20§ i hyreslagen betalas i förskott, det vill säga senast den sista vardagen i månaden.

Om du inte har betalat din hyra i tid får du som har ett registrerat mobilnummer hos oss en sms-påminnelse efter några dagar. Efter cirka en vecka lämnas hanteringen över till inkassobolag som skickar ut inkassokrav med avgift. Om du fortfarande inte har betalat din hyra ansöker inkassobolagen om betalningsföreläggande hos Kronofogden, vilket i förlängningen kan leda till avhysning eller vräkning. Blir du vräkt kan det vara svårt att få ett nytt hyreskontrakt.

Kan du inte betala hyran? Då är det viktigt att du kontaktar oss på HFAB så fort som möjligt.

Inkassokrav från Visma

Visma Financial Solutions arbetar med vår inkassohantering. Det innebär att Visma svarar på frågor som gäller betalningen av inkassokrav. Vi på HFAB hjälper dig som har frågor som rör hyresavin och innehållet i den.

Har du frågor kring hyresavin, klicka här för att kontakta oss.

Har du frågor kring inkassokrav, kontakta Visma.
Mejl: inkasso.collectors@visma.com eller på telefon: 0771-232400

Här kan du läsa mer och logga in för att betala.

Här kan du läsa mer om Visma Financial Solutions. 

Customer service